Een softwareleverancier van een onderzoeksbureau van het PME pensioenfonds is slachtoffer geworden van een digitale aanval. Daarover heeft het onderzoeksbureau het pensioenfonds op 28 maart 2023 geïnformeerd. Daarbij zijn mogelijk gegevens gestolen.
Om welke persoonsgegevens gaat het?
Het gaat mogelijk om de volgende persoonlijke gegevens:
· Achternaam
· Leeftijd
· Geslacht
· Telefoonnummer
· Inkomen
Andere belangrijke gegevens, zoals rekeningnummers, burgerservicenummers, woonadressen en e-mailadressen, zijn niet gelekt.
Volgende week een brief
“Het verschilt per persoon om welke van de bovenstaande gegevens het gaat. Begin volgende week krijgt u een brief van ons. Daarin leest u om welke gegevens het bij u kan gaan.”
Onderzoek
“We onderzoeken op dit moment wat er precies is gebeurd. Dit doen we in nauwe samenwerking met het onderzoeksbureau en zijn leveranciers. Daarbij proberen we vast te stellen of onbevoegden daadwerkelijk uw gegevens hebben ingezien of gestolen. Ook onderzoeken we wat er verder met de gegevens is gebeurd. Bijvoorbeeld of ze op internet zijn geplaatst. Daar zijn nu geen aanwijzingen voor. Uit voorzorg willen we u toch informeren. Weten we meer, dan vindt u die informatie op www.pmepensioen.nl/info-datalek.”
Wees extra alert op verdachte berichten en telefoontjes
Kijk uit voor zogenaamde phishing-berichten via sms of WhatsApp of verdachte telefoontjes. Die hebben als doel meer gegevens van u te krijgen. Of u zelfs een betaling te laten doen. Vaak worden daarin persoonlijke gegevens gebruikt, zodat het bericht of telefoontje vertrouwd overkomt. Wees daarom extra alert de komende tijd. Vertrouwt u het niet? Hang op, klik weg en deel geen persoonlijke gegevens. PME zal nooit per WhatsApp of sms contact met u zoeken of om een betaling vragen.
Meer weten over phishing, privacy en veilig internetten? Kijk op deze speciale website van de overheid: www.veiliginternetten.nl.
Welke maatregelen zijn er genomen?
“De veiligheidseisen die we stellen aan onze leveranciers zijn van het hoogste niveau. Die bekijken we op dit moment nogmaals op mogelijke extra maatregelen. Zo willen we voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Ook is een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en onze toezichthouder De Nederlandsche Bank.”
Heeft u nog vragen?
Ga voor antwoord op de belangrijkste vragen naar www.pmepensioen.nl/info-datalek. Of bel op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur met 088 1947 001. De wachttijden zijn mogelijk langer dan normaal