Wie in Limburg elektrische auto’s wil spotten kan het best terecht in de gemeente Horst aan de Maas. 2,4 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch. Ook in de gemeenten Sittard-Geleen en Mook en Middelaar is de ‘EV-dichtheid’ relatief groot.
De verschillen tussen de Limburgse gemeenten zijn echter klein, het gemiddelde van de provincie is 1,5 procent. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Begin december stonden er in Limburg 9.107 elektrische personenauto’s geregistreerd, op een totaal van 611.821 auto’s. In absolute zin rijden er het meest in Sittard-Geleen: 1.200. Daarna volgen Heerlen, Venlo en Horst aan de Maas, Maastricht komt pas op plek vijf. Dat kan ermee te maken hebben dat er in de voornoemde gemeenten enkele grote leasemaatschappijen gevestigd zijn, wat dus niet hoeft te betekenen dat de klanten ook daadwerkelijk in die gemeenten wonen. De minste EV’s (electric vehicles) rijden overigens in de gemeenten Vaals en Simpelveld: allebei 68. In relatief opzicht zijn dit de gemeenten Kerkrade en Brunssum, waar 0,9 procent van de auto’s elektrisch is.
Diesel populairst in Noord-Limburg
Waar elektrisch rijden steeds populairder wordt is bij diesel een tegenovergestelde trend te zien. Er is echter wel een opvallend verschil te zien: het percentage dieselauto’s is in de Noord-Limburgse gemeenten aanzienlijk groter dan in het zuiden. Zo rijdt 13,1 procent van de auto’s in Venray op diesel, terwijl ook Bergen, Gennep, Mook en Middelaar en Horst aan de Maas boven de tien procent zitten. In de meeste Zuid-Limburgse gemeenten is dit zo’n vijf à zes procent. Benzine is overigens nog altijd verreweg de meestvoorkomende aandrijflijn in elke Limburgse gemeente.
Laadpaal meest dichtbij in de Randstad
Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.
Slim laden
Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.