Foodwatch Nederland is woensdag een emailactie gestart tegen de verkoop van energiedranken aan jongeren bij Albert Heijn, Jumbo en Plus.
Aldi en Lidl besloten eerder deze week de verkoop aan jongeren tot 14 jaar te staken. Het besluit volgde op een eerder alarm van kinderartsen dit jaar over de vele jongeren die zich met hartritmestoornissen, slaapproblemen of zelfs nierfalen bij hen melden na hoge consumptie van de ongezonde pepdrankjes.
Albert Heijn, Jumbo en Plus – de andere van de vijf grootste supermarkten in Nederland – blijven het desondanks verkopen en Albert Heijn en Jumbo hadden de ongezonde drankjes zelfs in de aanbieding gegooid deze week.
Foodwatch: “Geld verdienen over de rug van de gezondheid van onze jeugd, dat is echt heel foute boel. Nu Aldi en Lidl stoppen is het voor de anderen makkelijk gemaakt hetzelfde te doen. Albert Heijn, Plus en Jumbo moeten snel stoppen met het negeren van de noodoproep van de kinderartsen.”
Begin dit jaar sloegen kinderartsen alarm over de consumptie van energiedranken onder jongeren en de effecten die zij daarvan dagelijks zien. Zij bepleiten een leeftijdsgrens van 18 jaar.
Ook het Regionaal Bureau voor Europa van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) sprak eerder haar bezorgdheid uit over de gezondheidseffecten van energiedranken onder jongeren en opperde maatregelen.
Foodwatch juicht het daarom toe dat Aldi en Lidl een leeftijdsgrens invoeren voor energiedranken. Wel zou de leeftijdsgrens volgens de voedselwaakhond naar 18 jaar moeten, zoals de kinderartsen voorstellen.