De Fraudehelpdesk krijgt weer meldingen over oplichting met behulp van een Engelstalig bandje. Melders worden gebeld en als ze opnemen krijgen ze een Engels gesproken bandje te horen. Het telefoontje is zogenaamd afkomstig van de ‘National Police’, ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden) of het ‘Ministry of Justice’.
De telefoontjes lijken van een Nederlands (mobiel) nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’: een techniek waarmee oplichters een ander nummer kunnen laten zien dan waar ze in werkelijkheid mee bellen. De telefoonnummers die gespooft zijn, zijn van particulieren of ondernemers die niets met de oplichting te maken hebben.
Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:
- Jouw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
- Er loopt een arrestatiebevel tegen jou, of:
- Je wordt verdacht van criminele activiteiten, zoals drugshandel en witwassen.
Hierna word je gevraagd het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een ‘agent’. Deze agent vraagt naar persoonlijke gegevens om jouw identiteit te bevestigen. Soms wordt daarna gezegd dat je jouw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. In andere gevallen wordt verzocht een programmaatje te downloaden waarmee de beller in jouw computer kan meekijken en handelen. Sommige melders krijgen geld gestort op hun rekening, wat moet worden overgeboekt naar verschillende rekeningnummers of een cryptowallet.
Advies
De Fraudehelpdesk raadt mensen aan om alert te blijven op toekomstig telefoonverkeer en voor hen onbekende telefoonnummers niet terug te bellen. “Maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje, maar verbreek de verbinding. Geef geen persoonlijke gegevens door en download geen software op verzoek van een onbekende. Maak geen geld over dat eerst op jouw rekening is gestort, want dan kan jouw rekening door de bank geblokkeerd worden vanwege verdachte transacties. Neem contact op met jouw bank als de oplichter geld op jouw rekening heeft gestort”, adviseert de Fraudehelpdesk.
Heb je alleen jouw naam, adres en de laatste 3 cijfers van jouw BSN doorgegeven? Daar zal niet direct iets mee kunnen gebeuren. Maar deze informatie kan wel door criminelen gebruikt worden om overtuigender over te komen als zij jou nog eens benaderen.
Heb je toch geld overgemaakt, gegevens aangeleverd of software gedownload? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies.