Deze week werd bekend dat persoonlijke gegevens van zeker 1,5 miljoen Nederlanders mogelijk in criminele handen terecht zijn gekomen. De Fraudehelpdesk legt uit wat dit voor jou betekent.
De Nederlandse Spoorwegen liet aan 780.000 klanten weten dat hun persoonsgegevens openbaar zijn geworden door een datalek bij de softwareleverancier van een marktonderzoeksbureau. Daardoor zijn ook de gegevens gelekt van ongeveer evenveel klanten van VodafoneZiggo, en van de klanten van 12 andere bedrijven. Het gaat waarschijnlijk om in elk geval namen, e-mailadressen en telefoonnummers van klanten.
Het zijn helaas geen uitzonderingen; met enige regelmaat horen we over een nieuw datalek. Maar waarvoor kunnen dergelijke gegevens eigenlijk allemaal worden gebruikt? “Je kunt telefonisch, via WhatsApp, sms en per e-mail (persoonlijk) benaderd worden met een verzoek om iets te betalen of in te loggen. De afzender zal zich dan voordoen als een bekende of een vertrouwde instantie. Omdat de afzender al bepaalde informatie van jou heeft, kan hij of zij betrouwbaar overkomen”, legt de Fraudehelpdesk uit.
Zijn ook jouw gegevens in criminele handen gevallen?
Dat kan de Fraudehelpdesk op basis van meldingen niet met zekerheid zeggen. Het is zelden vast te stellen waar gestolen of misbruikte persoonsgegevens precies vandaan komen of hoe deze door oplichters gebruikt gaan worden. Maar de website Haveibeenpwned, ontworpen door een Australische beveiligingsexpert, wordt binnen de fraudebestrijding en cybercrimespecialisten algemeen beschouwd als een betrouwbare website om te controleren of en zo ja waar en wanneer jouw gegevens openbaar zijn geworden.
Wat kunt u doen?
“Helaas kun je zelf een datalek niet voorkomen en ook niet verhinderen dat jouw gegevens gebruikt worden. Wees daarom extra alert op oplichting via telefoon, post, e-mail, sms en WhatsApp. Controleer ook intensiever de bij- en afschrijvingen bij de bank. Het is verstandig jouw wachtwoorden aan te passen. Zorg altijd voor unieke en sterke wachtwoorden voor al jouw accounts. Stel waar mogelijk tweestaps-authenticatie in”, adviseert de Fraudehelpdesk.