Op 25 maart heeft de NS een bericht ontvangen van marktonderzoeksbureau Blauw, dat persoonsgegevens van klanten van NS mogelijk betrokken zijn bij een datalek.
Dat is gebeurd bij een leverancier van Blauw. Het gaat om klanten die hebben meegewerkt aan klanttevredenheidsonderzoeken die uitgevoerd zijn door het marktonderzoeksbureau. Uit voorzorg heeft de NS circa 780.000 klanten per mail geïnformeerd waarin ze vragen alert te zijn op phishingberichten.
Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden.
“Het zou dus kunnen dat gegevens van onze klanten betrokken zijn bij het datalek bij marktonderzoeksbureau Blauw. Dat vinden wij uiteraard erg vervelend. We hebben Blauw opdracht gegeven om goed uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Blauw heeft direct maatregelen getroffen om het lek te dichten en om herhaling te voorkomen. Ook hebben we melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.”