Afgelopen week heeft Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters tijdens het bestuurlijk overleg over de Tram Maastricht-Hasselt aan de Nederlandse partners laten weten dat de Vlaamse regering definitief heeft besloten te stoppen met het tramproject en in te zetten op een elektrische trambus tussen Maastricht en Hasselt.
Wethouder Gert-Jan Krabbendam en gedeputeerde Maarten van Gaans hebben namens de Nederlandse partners kennisgenomen van deze eenzijdige beslissing van de Vlaamse projectpartners.
Nederlandse partners betreuren keuze
De Nederlandse partners betreuren de keuze van de Vlaamse partners om te stoppen met het project. De realisatie van de tram zou een enorme verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer hebben betekend. Ook voor de ambities op het vlak van duurzaamheid en verbetering van de leefomgeving was de tram belangrijk. Bovendien zijn de financiële gevolgen van deze keuze groot. Aan Nederlandse zijde is tot op dit moment een bedrag van bijna € 23 miljoen uitgegeven aan het tramproject. De Nederlandse partners gaan ervan uit dat de Vlaamse partners hiermee in hun besluitvorming rekening hebben gehouden. Tijdens het bestuurlijk overleg van maandag 23 mei 2022 zijn de partijen overeengekomen op korte termijn in overleg te treden over hoe met de ontstane situatie om te gaan.
Inzet op grensoverschrijdend vervoer blijft belangrijk
Uiteraard staan de Nederlandse partners open voor alternatieven voor de tram. Verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer samen met onze buurlanden had én heeft nog steeds onze prioriteit. Maar de Nederlandse partners kunnen pas vruchtbare gesprekken over alternatieven voeren als het tramproject naar behoren is afgerond. De eerste prioriteit van de Nederlandse partners is er nu op gericht om samen met de Vlaamse partners het tramdossier goed af te wikkelen.